Avantgarde Uno Fino Edition. To κέρας της Αμάλθειας!

Τα ηχεία του Holger Fromme είναι πρακτικώς αδύνατον να περάσουν απαρατήρητα. Γεμίζουν το οπτικό σου πεδίο και επιβάλλονται στον χώρο, όχι τόσο λόγω μεγέθους, όσο λόγω προσωπικότητας. Αλλά μην μένετε στην επιφάνεια των πραγμάτων. Υπάρχουν σοβαροί λόγοι να ασχοληθεί κανείς σοβαρά μαζί τους και η φυσική παρουσία δεν είναι ο σημαντικότερος. Τους ανακαλύψαμε ακούγοντας, εν τάχει, το Uno Fino της Avantgarde.

 

UnoFino-Zebrano-Red

Το Uno Fino είναι μια “μικρή” έκδοση του κλασικού μικρού Uno XD, του μικρότερου ηχείου της γερμανικής εταιρίας που βασίζεται στην παραδοσιακή της αρχιτεκτονική (διότι υπάρχει και η σειρά Zero που είναι αισθητά διαφοροποιημένη). Το “μικρότερο” βεβαίως, είναι ένα σχήμα λόγου. Το Fino έχει ελάχιστα χαμηλότερο ύψος από το Uno XD αλλά στην πραγματικότητα οι οπτικές διαφορές μεταξύ των δύο ηχείων είναι πολύ λιγότερες από τις ομοιότητές τους. Δεν χρειάζεται παρά να ρίξετε μια ματιά στις φωτογραφίες. Το Fino βασίζεται στις κλασικές σφαιρικές χοάνες της εταιρίας και είναι ένα αρκετά μεγάλο ηχείο δαπέδου. Ο στόχος της Avantgarde ήταν να σχεδιάσει ένα νέο εισαγωγικό μοντέλο χωρίς να κάνει σημαντικές εκπτώσεις και η αλήθεια είναι ότι “τα χαρτιά” συμφωνούν με τις προγραμματικές δηλώσεις των Γερμανών. Το Fino έχει την ίδια αρχιτεκτονική με το XD και οι διαφορές του εντοπίζονται στις διαστάσεις (λίγο μικρότερο), στις δυνατότητες ελέγχου αλλά, κυρίως, στον κλάδο των χαμηλών συχνοτήτων όπου το Fino χρησιμοποιεί ένα γούφερ (και έναν ενισχυτή) με φόρτιση bass reflex, ενώ το XD βασίζεται σε δύο γούφερ (και δύο ενισχυτές) με την καμπίνα να είναι κλειστού τύπου.

 

Χοάνες και όχι μόνο!

Σίγουρα το πρώτο πράγμα που βλέπεις στο Fino είναι οι δύο χοάνες που φορτίζουν τα μεγάφωνα των μεσαίων και των υψηλών συχνοτήτων. Κατασκευάζονται κατά την προσφιλή συνήθεια της εταιρίας, από ABS (ένα θερμοπλαστικό πολυμερές υλικό) το οποίο χυτεύεται υπό πίεση. Η κατατομή και των δύο είναι σφαιρική καθώς η εταιρία θεωρεί ότι είναι η πλέον αποδοτική και κατάλληλη για χρήση σε ηχεία κορυφαίων επιδόσεων. Διαβάζοντας “σφαιρική” δεν θα πρέπει να φανταστείτε μια χοάνη που θυμίζει σφαίρα ή κάτι παρόμοιο. Ο όρος περιγράφει το μαθηματικό μοντέλο που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η χοάνη στον χώρο και το πώς διαμορφώνεται το στόμιό της. Η δημιουργία μιας σφαιρικής χοάνης απαιτεί, κατά την Avantgarde, μεγάλες δυνάμεις και μεγάλη ακρίβεια, αλλά το τελικό αποτέλεσμα έχει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο ως προς την εκπομπή του ηχητικού κύματος στον χώρο, η οποία είναι πολύ πιο ομαλή σε σχέση με τις κλασικές, εκθετικές χοάνες και ως προς τις διαστάσεις (η σφαιρική χοάνη έχει μικρότερο μήκος, επιτρέποντας έτσι ένα ηχείο με μικρότερο βάθος) όσο και ως προς την συνεργασία των μεγαφώνων μεταξύ τους, η οποία γίνεται χωρίς το παραδοσιακό φίλτρο. H Avantgarde αναφέρει ότι ο σχεδιασμός της σφαιρικής χοάνης γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει φυσική αποκοπή 12dB/oct προς τις υψηλές συχνότητες και 18dB/oct προς τις χαμηλές.

Εκτός από τις χοάνες, βεβαίως, το Uno Fino διαθέτει και το δεύτερο χαρακτηριστικό των ηχείων της Avantgarde: Είναι μια ημι-ενεργή σχεδίαση, με παθητικό κλάδο μεσαίων/υψηλών συχνοτήτων και ενεργό κλάδο χαμηλών, ο οποίος βασίζεται σε έναν ενισχυτή με διακοπτικό στάδιο ισχύος (τάξης D), ο οποίος αποδίδει 500W και οδηγείται από ένα ψηφιακό επεξεργαστή. Ο χρήστης μπορεί να ελέγξει την συμπεριφορά του ηχείου χαμηλά μέσω του DSP, συνδεόμενος μέσω θύρας USB. Τα μεγάφωνα που χρησιμοποιεί το Fino είναι τα ίδια με αυτά του UNO XD, δηλαδή ένα τουίτερ ίντσας με διάφραγμα από Mylar, το οποίο φορτίζεται από μια χοάνη 130x65mm, ένα μιντ 127 χιλιοστών με μαλακό διάφραγμα και διπλό μαγνήτη, το οποίο φορτίζεται από μια χοάνη 500x280mm και ένα γούφερ 10 ιντσών με κώνο από επεξεργασμένο χαρτί, το οποίο φορτίζεται από bass reflex που ακτινοβολεί προς το δάπεδο. Η βάση του ηχείου είναι ένα έργο μηχανολογικής τέχνης, κατασκευασμένη από χυτό αλουμίνιο. Δεν επιτρέπει μόνο την σωστή οριζοντίωση του ηχείου μέσω των τεσσάρων κώνων που διαθέτει αλλά προσθέτει και στην συνολική του εμφάνιση.

 

Εντυπωσιακή απουσία – Ισορροπημένη παρουσία…

 

Ο λιτός αλλά καλοφτιαγμένος χώρος της Audio Soul Ultra η οποία μας φιλοξένησε προκειμένου να γνωρίσουμε από κοντά το νέο ηχείο, προέβαλλε με επιτυχία την επιβλητική του εμφάνιση και, το σημαντικότερο, επέτρεπε μια σωστή τοποθέτηση με σωστές αποστάσεις από τους τοίχους. Οι άνθρωποι της εταιρίας, επέμειναν στο γεγονός ότι το Uno Fino δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικό ως προς την θέση του στον χώρο κάτι αναμενόμενο, βεβαίως, για ένα σύστημα ρυθμιζόμενο χαμηλά. Σε κάθε περίπτωση, η γεωμετρία του συστήματος από το οποίο ακούσαμε δημιούργησε μια εξαιρετικά επιβλητική ηχητική εικόνα, από την οποία τα ηχεία είχαν εντελώς εξαφανιστεί, δίνοντας την θέση τους σε μια σκηνή με εξαιρετικά χαρακτηριστικά πλάτους, σαφές βάθος και “χειροπιαστό” αέρα μεταξύ των ηχητικών αντικειμένων της ηχογράφησης. Φυσικά, το υπόλοιπο σύστημα έπαιξε τον ρόλο του, περιλαμβάνοντας μερικά πολύ βαριά… εργαλεία, μεταξύ των οποίων streamer της Aurender, DAC της EMM Labs και δύο ενισχυτές, από την Viva Audio και την Gryphon. Από πλευράς απαιτήσεων ισχύος, ο Gryphon φαίνεται (και είναι) υπερβολή, φυσικά. Με ευαισθησία 107dB SPL και μεγάφωνα με ονομαστική αντίσταση 18Ω στον κλάδο των μεσαίων/υψηλών συχνοτήτων, δεν χρειάζεσαι θηριώδη ενισχυτή για να οδηγήσεις το Fino και, χαμηλά, την κατάσταση παίρνει στα χέρια του ο ενσωματωμένος τελικός των 500W (ανά ηχείο). Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι στάθμες δεν μου έλειψαν, ακόμη και με τον λαμπάτο Viva και οι δυνατότητες του ηχείου ως προς την απόδοση της δυναμικής αντίθεσης ήταν εξαιρετικές. Με τον χώρο να έχει πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου, τα μακροδυναμικά και οι στιγμιαίες παύσεις αποδόθηκαν εξαιρετικά. Συγκρίναμε τους δύο ενισχυτές; Εννοείται. Το αποτέλεσμα είναι, φυσικά, συζητήσιμο, με την έννοια ότι αμφότεροι “πήγαν” το ηχείο εξαιρετικά και οι διαφορές που ακούσαμε ήταν εμφανείς αλλά μικρές, εμπίπτοντας στο πεδίο της προσωπικής προτίμησης. Ξέρω ότι οι φίλοι της λυχνίας δεν θα με συμπαθήσουν γιαυτό, αλλά θα το γράψω: Προτίμησα σαφώς τον Gryphon. Μου φάνηκε ταχύτερος και ακριβέστερος με το συνολικό άκουσμα να είναι πιο ουδέτερο.

Συνολικά, το ηχείο ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Δεν ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι τα ηχεία χοάνες ακούγονται σαν… χοάνες (παλιό αστείο αυτό, από την εποχή του σχετικού ανέκδοτου που περιγράφει μια συνάντηση του Amar Bose με τον Paul Klipsch) αλλά η αλήθεια είναι ότι βρέθηκα απέναντι από ένα σύστημα με άψογα ισορροπημένη ηχητική συμπεριφορά. Το συνολικό άκουσμα διέθετε εξαιρετική ομοιογένεια στο φάσμα, τρομερές δυνατότητες περιγραφής της λεπτομέρειας και υψηλές συχνότητες ιδιαίτερα ξεκούραστες, όσο πρέπει γρήγορες και με άψογη αίσθηση της έκτασης.

 

Το Avantgarde Uno Fino θα το βρείτε και μπορείτε να το ακούσετε στον χώρο της Audio Soul Ultra, η οποία αντιπροσωπεύει την εταιρία στην ελληνική αγορά. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί τους για περισσότερες λεπτομέρειες και να κανονίσετε μια ακρόαση.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο πρώτο τεύχος του yellow box και συντάκτης ήταν ο Δημήτρης Σταματάκος.

Info: Audio Soul Ultra, τηλ.: 210-3839.399, http://www.audiosoulultra.gr/, http://www.south-sounds.com/, https://www.avantgarde-acoustic.de/

 

 

 

YELLOW BOX MAGAZINE info@yellowbox.gr

Copyright © 2020 Yellow Magazine | All rights reserved Viva payments