Yellowbox
  • e-shop
    • Βινύλια
    • Vinyl Offers -40%
    • CD
    • Αξεσουάρ
    • YELLOW VAULT – used, rare items!
    • Special Offers!
    • Βιβλία
  • Ήχος/Εικόνα Reviews
    • Δοκιμές Audio-Video
    • AV People
  • Συνεντεύξεις On Stage
  • Art & Stories
  • Magazine
    • Τεύχη Yellowbox
    • Συνδρομές
    • Διαγωνισμοί
      • ONLINE CONTEST: Nausicaa of the Valley of Wind Symphony Edition OST
      • Yellowbox online contest Issue 18
      • Βινύλια, CD, blu-ray!
      • Αποτελέσματα Διαγωνισμών
  • Δίσκος/Βιβλίο
    • Παρουσιάσεις Δίσκων
    • Βιβλιοκριτική
  • Πληροφορίες
    • Ποιοι είμαστε
    • Ύλη του Yellowbox
    • Τρόποι πληρωμής – Μεταφορικά
    • Συνδρομές – Διαδικασία & οφέλη
    • Πόντοι αγορών – επιπλέον εκπτώσεις
    • Ρόλοι Χρηστών
Facebook Twitter Instagram
Facebook Twitter Instagram YouTube
Yellowbox
ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ Login
  • e-shop
    • Βινύλια
    • Vinyl Offers -40%
    • CD
    • Αξεσουάρ
    • YELLOW VAULT – used, rare items!
    • Special Offers!
    • Βιβλία
  • Ήχος/Εικόνα Reviews
    • Δοκιμές Audio-Video
    • AV People
  • Συνεντεύξεις On Stage
  • Art & Stories
  • Magazine
    • Τεύχη Yellowbox
    • Συνδρομές
    • Διαγωνισμοί
      • ONLINE CONTEST: Nausicaa of the Valley of Wind Symphony Edition OST
      • Yellowbox online contest Issue 18
      • Βινύλια, CD, blu-ray!
      • Αποτελέσματα Διαγωνισμών
  • Δίσκος/Βιβλίο
    • Παρουσιάσεις Δίσκων
    • Βιβλιοκριτική
  • Πληροφορίες
    • Ποιοι είμαστε
    • Ύλη του Yellowbox
    • Τρόποι πληρωμής – Μεταφορικά
    • Συνδρομές – Διαδικασία & οφέλη
    • Πόντοι αγορών – επιπλέον εκπτώσεις
    • Ρόλοι Χρηστών
0 Shopping Cart
Facebook Twitter Instagram
0 Shopping Cart
Yellowbox
Home»Art & Stories»Ο σουηδικός κινηματογράφος, στην δεκαετία του ’60
Art & Stories

Ο σουηδικός κινηματογράφος, στην δεκαετία του ’60

By Giannis Mitsos18 Αυγούστου, 20225 Mins Read
Facebook Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Email

Ο σουηδικός κινηματογράφος, στην δεκαετία του ’60, είχε μεγάλη αποδοχή στην Ελλάδα. Ακόμα και τα οικογενειακά περιοδικά έγραφαν γι’ αυτόν, όπως οι «Εικόνες» και η «Γυναίκα», συστήνοντας στο ελληνικό κοινό σκηνοθέτες όπως οι Ingmar Bergman, Mai Zetterling, Åke Falck, Bo Widerberg, Lars Görling, Vilgot Sjöman κ.ά.

Φυσικά, ανάλογες ταινίες προβάλλονταν και στις ελληνικές αίθουσες. Και μάλιστα, θα προσθέταμε, πως προβάλλονταν ακόμη και κάποιες αρκετά «προχωρημένες», σε σχέση με τα ελληνικά ήθη της εποχής.

Μια τέτοια, πολύ ιδιαίτερη, σουηδική ταινία ήταν και η περίφημη “Kattorna” ή «Γάτες» (1965) του Henning Carlsen, που είχε προβληθεί στη χώρα μας, στα μέσα του ’60.

Ποιος εισαγωγέας είχε φέρει, τότε, αυτή την ταινία στην Ελλάδα και σε τι ακριβώς προσδοκούσε είναι ένα θέμα, όμως η ουσία είναι πως κάποιοι έλληνες θεατές είχαν δει, τότε, ένα πρωτοπόρο δράμα, σχετικό με την γυναικεία ομοφυλοφιλία, ακούγοντας συγχρόνως και το καταπληκτικό τζαζ σάουντρακ του κορυφαίου πολωνού συνθέτη Krzysztof Komeda (1931-1969).
Η Marta (Eva Dahlbeck) δουλεύει ως προϊσταμένη σ’ ένα πλυντήριο ρούχων. Είναι απόμακρη και αυτό δυσαρεστεί τις άλλες γυναίκες που δουλεύουν μαζί της, ώσπου κάποια στιγμή αντιλαμβάνονται πως η Marta είναι λεσβία και πως ενδιαφέρεται για μία εργάτρια, την Rike (Gio Petré), που βασανίζεται από αλκοολισμό, έχοντας αυτοκτονικές τάσεις. Αυτό κάνει τις υπόλοιπες εργάτριες έξω φρενών.

Η Rike, εν τω μεταξύ, δεν υπερασπίζει την Marta, καθώς εκείνη (η Marta) είχε ενεργήσει απέναντί της, χωρίς τη θέλησή της – κάτι που εξοργίζει τις άλλες εργάτριες, οι οποίες ζητούν από την Marta να παραιτηθεί.

Στην πορεία η Marta κατηγορείται για διάφορα, αλλά αυτό, τελικά, την οδηγεί να μιλήσει για το παρελθόν της και για την βία που είχε εκείνη υποστεί από κάποιον άντρα, όταν ήταν παιδί…

Σήμερα, μπορεί πολλοί να θυμούνται την σουηδική ταινία “Kattorna” εξαιτίας του καταπληκτικού τζαζ σάουντρακ του Krzysztof Komeda, χωρίς να την έχουν δει…

Να θυμίσουμε λοιπόν πως σύνθεση, υπό τον τίτλο “Kattorna”, υπάρχει στο ιστορικό άλμπουμ του Komeda “Astigmatic” [Muza, 1967] και πως το πιο πλήρες σάουντρακ, της ταινίας του Henning Carlsen, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πολλά χρόνια αργότερα, το 1997 και ξανά το 2005 (με ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια).

Φροντίσαμε, πριν από λίγο καιρό, και είδαμε τις δύο ταινίες για τον Άγιο Νεκτάριο. Την πρώτη ταινία, την παλαιά, του Γρηγόρη Γρηγορίου από το 1969, υπό τον τίτλο «Ο Άγιος Νεκτάριος» και την δεύτερη, την “Man of God” (2021), της Yelena Popovic, με τον Άρη Σερβετάλη.

Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε πως η παλαιά ταινία ήταν καλύτερη, και, αναλογιζόμενοι την εποχή, σκηνοθετικά θα την χαρακτηρίζαμε έως και καινοτόμα (ο Γ. Γρηγορίου, σίγουρα, δεν ήταν τυχαίος).
Το «κόλπο» του Γ. Γρηγορίου ήταν να κάνει μία ταινία δισυπόστατη, μπλέκοντας τον χωροχρόνο. Από την μια έχουμε την αποτύπωση της ιστορίας του Αγίου και από την άλλη έχουμε το δακρύβρεχτο στόρι της παραπληγικής, που υποδύεται η Βέρα Κρούσκα και η οποία τυγχάνει σύζυγος πυρηνικού επιστήμονα (μάλιστα, υπάρχει σκηνή γυρισμένη στον Δημόκριτο)!
Αυτά τα δύο επίπεδα αφήγησης μπλέκονται, ενώ ανάμεσά τους παρεμβάλλεται κι ένα τρίτο μικρότερης ισχύος, που έχει να κάνει με την… νεκρανάσταση και την επανεμφάνιση του Αγίου, στην τότε «σημερινή» εποχή, ο οποίος (Άγιος) παρουσιάζεται να λειτουργεί σε μια εκκλησιά και μετά να εξαφανίζεται (υποδύεται ο Χρήστος Πολίτης).
Η αξία της ταινίας του Γ. Γρηγορίου δεν εξαντλείται μόνο στο μοντέρνο στυλ αφήγησης που υιοθετεί (για το 1969), αλλά και σε κάτι ακόμη, που κρίνεται ως πολύ σοβαρό.
Το θαύμα, στον παλαιό «Άγιο Νεκτάριο», δεν το κάνει ο Άγιος αυτός καθ’ αυτός (στην επανεμφάνισή του), αφού τούτο πραγματώνεται μέσω της πίστης της παραπληγικής στον Άγιο, καθώς εκείνη διαβάζει τον βίο του. Είναι αυτό, που θα έλεγε, μερικά χρόνια αργότερα, ο Διονύσης Σαββόπουλος στο “Canto”, στην εποχή της νεο-ορθοδοξίας του: «Σαχλοί κι αστείοι, με πίστη υπόγεια. Πίστη σε τι; Δεν βρίσκω λόγια»…

Στην ταινία της Yelena Popovic, τώρα, υπάρχει το ανυπέρβλητο ντεζαβαντάζ της αγγλικής γλώσσας. Είναι προφανές πως στην ταινία όλοι οι ηθοποιοί θα έπρεπε να μιλούν ελληνικά (ακόμη και ο Mickey Rourke), και να ντουμπλαριστούν για την αγορά του εξωτερικού. Παιδαριώδες σφάλμα αυτό.

Δεύτερον η ταινία της Y. Popovic έχει γραμμική αφήγηση, παρακολουθείται με το ζόρι και πουθενά δεν σε εκπλήσσει. Ο Άρης Σερβετάλης διαθέτει ωραία φιγούρα (για το ρόλο) και ευτυχώς μιλάει λίγο, συγκριτικά για πρωταγωνιστής, γιατί το ηχόχρωμα της φωνής του τον… απομυθοποιεί (ως ρόλο).
Και κάτι ακόμη γενικότερο. Επειδή έχουμε να κάνουμε με ταινίες και όχι με θεολογικές διατριβές, το «θαύμα» οφείλεις να το αποδεχθείς και στα δύο φιλμ, όπως ακριβώς αποδέχεσαι τα λογής-λογής «θαύματα» στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας π.χ., εξετάζοντας μόνον πώς, αυτό, εντάσσεται στην πλοκή. Το «θαύμα», στην δεύτερη ταινία, ακόμη και θεολογικά (έτσι νομίζουμε), είναι άκυρο.

Ψάχνοντας στο πολύ παλαιό περιοδικό «Θεατής» (τεύχος #17, 22 Ιουλίου 1958) εντοπίσαμε μια ωραία απάντηση της Αλίκης Βουγιουκλάκης προς έναν θαυμαστή της, την οποία και μεταφέρουμε. Γράφει η Αλίκη Βουγιουκλάκη:

«Ευχαριστώ πολύ για τα εγκωμιαστικά σας λόγια και τις ευχές σας. Με ρωτάτε: “Την στιγμή που γυρίζετε μια τολμηρή σκηνή ή που φιλάτε τον δήθεν εραστή σας δεν επηρεάζεσθε ή προηγουμένως λαμβάνετε τα μέτρα σας;”. Φυσικά δεν “επηρεάζομαι”. Όσο και να “ζει” κανείς το ρόλο του δεν παύει να “παίζει”. Και όταν “παίζεις” ο παρτενέρ σου δεν είναι ον τού αντιθέτου φύλου, αλλά ρόλος! Απρόσωπος και χωρίς γένος. Φωτογραφία θα λάβετε».

Φώντας Τρούσας._YB

Αφιέρωμα
Share. Facebook Twitter LinkedIn Tumblr Email
Previous ArticleArtsound Lighthouse : Το απόλυτο gadget για τις διακοπές και όχι μόνο…
Next Article Η Cyrus Audio παρουσιάζει τη “νέα και βελτιωμένη” σειρά Classic με τον ολοκληρωμένο ενισχυτή Classic AMP και τον προενισχυτή Classic PRE

Related Posts

Johnny Otis, ωραίος ως Έλλην.

23 Νοεμβρίου, 2022

Ο ΥπερΗχητικός Βέγγος! Ο ρόλος της μουσικής και του ήχου γενικότερα στις ταινίες του

12 Σεπτεμβρίου, 2022

AC/DC : Ένα μεγάλο αφιέρωμα στο συγκρότημα “μύθος”

24 Αυγούστου, 2022

Ennio Morricone: Τα «ελληνικά» σάουντρακ του Μαέστρου

4 Ιουλίου, 2022
Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Νέο τεύχος ΦΕβ 23 / Μαρ 23
RSS Η ΠΙΣΩ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΚΑΣΕΤΑΣ – Μουσικές Ιστορίες Κοινωνικού Περιεχομένου
  • YELLOWBOX music stories: Block parties, breakbeat & hip hop 24 Φεβρουαρίου, 2023
Γενικά

Το YELLOWBOX είναι το νέο έντυπο περιοδικό για τον ήχο, την εικόνα και την μουσική. Πλούσια ύλη με πολλά reviews, αποκλειστικές παρουσιάσεις προϊόντων, νέα της αγοράς, κριτική δίσκων & βιβλίων σε μία πολυτελή έκδοση 148 σελίδων!

Στοιχεία Επικοινωνίας

Διεύθυνση
Πανεπιστημίου 39, 10564 Αθήνα

Ωράριο
Δευτέρα – Παρασκευή: 9:30 – 17:30

Τηλέφωνο
216 80 92 969 (Περιοδικό)

210 3313943 (Δισκοπωλείο)

email
info@yellowbox.gr

Το YELLOWBOX είναι το νέο έντυπο περιοδικό για τον ήχο, την εικόνα και την μουσική. Πλούσια ύλη με πολλά reviews, αποκλειστικές παρουσιάσεις προϊόντων, νέα της αγοράς, κριτική δίσκων & βιβλίων σε μία πολυτελή έκδοση 145 σελίδων!

Πανεπιστημίου 39, 10564 Αθήνα
Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή: 9:30 – 17:30
Τηλέφωνα: 216 80 92 969, 6944 296 513
E- mail: info@yellowbox.gr

Xavian Aria: Ηχείο Βάσης/Ραφιού από την Τσέχικη εταιρεία .

27 Μαρτίου, 2023

Focal Vestia: Νέα σειρά ηχείων από τη γαλλική εταιρεία

24 Μαρτίου, 2023

Leak 230 : Νέος ολοκληρωμένος ενισχυτής από την Leak

23 Μαρτίου, 2023

Nakamichi Dragon : Η επιστροφή!

21 Μαρτίου, 2023

Subscribe to Updates

Εγγραφείτε στο Newsletter μας! 
 


Facebook Twitter Instagram YouTube
  • Είσοδος
  • Εγγραφή
  • Λογαριασμός
  • Wishlist
  • Καλάθι
© 2023 Yellowbox. Designed by *mevart // Creative Design.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Create a new list

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης στον ιστότοπό μας.

Μπορείτε να μάθετε ποια cookies χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις ρυθμίσεις.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login below or Register Now.

Lost password?

Register Now!

Already registered? Login.

A password will be e-mailed to you.

Yellowbox
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.

Απολύτως απαραίτητα cookies

Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.